Holmgrens, Nyheter

BMW – när mekanikern själv får välja

Ingmar Johansson har jobbat som bilmekaniker i 47 år och som BMW-specialist i 30. När han får frågan vad han själv föredrar för bil kommer svaret snabbt:
– BMW, det är ingen tvekan. Jag kan inte tänka mig att äga någon annan bil.

Köpa BMW? Klicka här!

I verkstaden på Holmgrens Bil i Värnamo jobbar Ingmar Johansson. Han är en av tre BMW-specialister som jobbar där. Sammanlagt är de tio mekaniker, som alla är specialiserade på olika märken.
Verkstaden är precis ny. Har varit i drift i knappt ett år, sedan Holmgrens flyttade till Bredasten. Det är ljust och rent och snyggt där inne.
– Det har blivit väldigt bra. Det enda är väl att vi skulle ha behövt bygga ännu större, säger Ingmar.
Efterfrågan har ökat efter flytten till Bredasten och trycket på verkstaden med den.

BMW Värnamo
BMW har en egen säljhall på Holmgrens Bil i Värnamo.

Gamla stammen

Ingmar hör till den gamla stammen av bilmekaniker.
– Jag har jobbat som bilmekaniker sedan 1969. På den tiden gick man sjuårig folkskola, sedan gick jag tvåårig utbildning till bilmekaniker på det.

Du kom ut som utbildad mekaniker som 16-åring då?
– Ja, så var det på den tiden.

Vad skiljer yrket då mot nu?
– Det går inte att jämföra bilarna. Det var nästan ingen elektronik i dem då. Det har ändrat sig enormt mycket.
Det har blivit en hel del vidareutbildning genom åren.
– Det har varit ganska tufft. Jag kunde inget om datorer när de kom. Men, det har ju gått bra.

Mekanikeryrket kräver en viss kroppslig smidighet.
Mekanikeryrket kräver en viss kroppslig smidighet.

Högt ingenjörskunnande

Ingmar berättar att första firman han jobbade på hette Finnvedens autoservice. Då var det Fiat som var specialiteten. Via ett par andra firmor landade han på Jönköpingsvägen och företaget som hette Thoréns bil AB då (som blev Levins Bil på 1980-talet och sedermera Holmgrens Bil). BMW kom in i bilden för Ingmar i mitten av 1980-talet.

Vad är det som skiljer BMW från andra märken. Själva har de ju alltid velat lyfta fram sitt ingenjörskunnande?
– Det tycker jag stämmer faktiskt. BMW är ofta föregångare och ligger långt framme med tekniken. Det känns som att många apar efter.

Vad är vitsen med BMW?
– Körglädjen. De ligger väldigt fint på vägen. Deras intelligenta fyrhjulsdrift är otrolig också. Den känner av underlaget och sätter in kraften på det hjul där det behövs bäst.

Gillar man att sladda får man köpa en gammal modell med bakhjulsdrift?
– Ja, men man kan köpa nya med bakhjulsdrift fortfarande. Men det är fyrhjulsdriften (X-drive) som säljer mest.

Olja, luft, vatten, el och spolarvätska, lättillgängligt.
Olja, luft, vatten, el och spolarvätska, lättillgängligt.

Tänk på servicen!

Vad ska man tänka på som BMW-ägare?
– Framför allt att man ska sköta servicen.
Det är inte så betungande nu för tiden. Serviceintervallerna är långa.
– Det är 3 000 mil på en sådan här, säger Ingmar och pekar på den bil (en bil i 5-serien), som han håller på att serva när intervjun sker.
– När jag började var det serviceintervall på 500 mil.
Det är ganska bekvämt att vara bilägare nu för tiden. Datorn håller reda på det mesta. Ingmar visar hur han går genom serviceprotokollet; byter olja, kollar kylarvätska, byter luftfilter, kollar lufttryck, med mera. Allt han behöver har han runt om sig på sin arbetsplats. Oljan finns i en påfyllningsslang som dras ut från taket, likaså luft, spolarvätska, el och vatten. Bara att sträcka ut handen och dra till sig rätt slang.
När servicen är avklarad fyller han i protokollet och låter verkstadens dator tanka över uppgifterna i bilens datoriserade servicebok.
– Alla uppgifter lagras sedan i bilnyckeln.

Det blir mer och mer datorstyrt och elbilarna är på intåg. Känner du att mekanikeryrket hotas?
– Nej, jag är inte orolig för det. Elbilar kräver en särskild utbildning för att få lov att laga och det kommer alltid att finnas mekaniska delar, även i elbilar. Så bilmekaniker är ett yrke som kommer att finnas kvar.

Holmgrens nya anläggning på Bredasten i Värnamo.
Holmgrens nya anläggning på Bredasten i Värnamo.

 

Föregående artikelNästa artikel

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *