Holmgrens: flytten blev en boost!

Bosse Folkesson och Pär Sandberg Holmgrens Bil
Företagande, Nyheter

För snart ett år sedan flyttade Holmgrens bil i Värnamo från Runemovägen till Bredasten. Från ett läge lite i skymundan till skyltläge vid E4:an. Flytten blev ett försäljningsmässigt lyckokast.

Klicka här för att komma till Holmgrens

– Vi räknar med att omsätta ungefär 280 miljoner kronor i Värnamo i år. Det innebär en ökning med drygt 20 miljoner kronor från förra året, berättar Pär Sandberg, som är divisionschef och chefar över Holmgrens anläggningar i Värnamo, Borås, Växjö och Helsingborg.
Ett nytt hus innebär nya, fräscha lokaler. Allting doftar fortfarande nytt på Holmgrens. I säljhallen, i verkstaden, plåtverkstad och lackeringsverkstad.

Holmgrens bil. Verkstadsmekaniker Bilmekaniker
Mika Alenius i färd med att serva bromsarna på bil.

Hur känns det efter flytten?
– Det känns fantastiskt, säger Pär.
– Särskilt nu sedan omgivningen har blivit klar också. Med restaurang, café och Elgiganten precis bredvid. Vi hade, i alla fall delvis, fina lokaler på Runemovägen också. Men det var mer en känsla av industriområde där. Dessutom är det fantastiskt att vår personal på servicemarknad har fått de fina lokaler de förtjänar. Här på Bredasten är det en riktig handelsplats.
Det är 43 anställda på Holmgrens Värnamo, som huserar på den 7000 kvadratmeter stora anläggningen. Alla med sina expertisområden; säljare, mekaniker, bilplåtslagare, lackerare, kundmottagare och administratörer.

Ni har många bilmärken i sortimentet, så det måste vara mycket att hålla reda på för säljare och mekaniker?
– Ja, det är många märken. Men både säljare och mekaniker är specialiserade mot några få märken.

Lackeringsverkstad Holmgrens Bil i Värnamo
Bo Karlsson i den nya lackeringsverkstaden.

Hur tänker ni när ni bygger sortimentet av olika märken?
Vi försöker få till det så att de inte bråkar med varandra allt för mycket. Det gör de ibland, det är oundvikligt. Men det finns märken vi skulle kunna ta upp i vårt sortiment men där vi avstår, för att de inte skulle tillföra något.
Att flytta en stor bilhall som Holmgrens är ingen enkel operation. Det kräver några år av planering och byggande innan det är klart, från idé till genomförande. Under tiden har branschen utvecklats i snabb takt och nya tider ställer nya krav.

Hur tror du framtidens bilbransch ser ut?
– Hela branschen står inför nya utmaningar. Tillverkarna har utmaningen att kunderna kräver mer och mer av en bil, men är egentligen beredd att betala mindre. Och den nya generationen som är van att köpa allt på nätet, vad händer när de ska köpa bil?

Säljare på Holmgrens Bil i Värnamo.
Säljare på Holmgrens Bil i Värnamo.

Är det en framtid. Köpa bil på nätet?
– Jag tror så här: så länge vi i någon form äger bilen själva vill vi ha möjlighet att ta på bilen, känna hur den luktar och så. Men när bilen bara handlar om ett sätt att transportera sig kan man lika gärna köpa det över nätet, säger Pär.

Självkörande bilar som kommer när man ringer på dem?
– Ja, det kommer förstås. Men inte inom en femårsperiod. Kanske inom en femtonårsperiod. Innan vi har helt självkörande bilar kan man tänka sig att det kommer att finnas vägsträckor där bilen får sköta sig själv men det är mycket som skall falla på plats innan vi är där. Det finns givetvis bilar som klarar normala trafikförhållanden redan idag men som du säkert noterat i artiklar är tekniken inte färdig.

Holmgrens Bil i Värnamo
Säljchef Bosse Folkesson och divisonschef Per Sandberg utanför Holmgrens Bil på Bredasten i Värnamo.


Utvecklingen sätter inte bara press på tillverkarna. Även handlarna måste anpassa sig efter nya krav och nya tekniker.
– Vi står inför stora förändringar som drivs av våra kunder. Vi kommer att få se mer av konsolidering i handlarledet, säger Pär
Fler sammanslagningar och färre men större bilhandelsföretag alltså. Holmgrens ligger väl framme i den processen, med sina 25 försäljningsställen. Det är en balansgång. Att vara tillräckligt stor för att kunna ha muskler i organisationen som kan se till att alltid leverera hög kvalitet i tjänster och service. Och samtidigt vara närvarande och på plats för att kunna se kunden ansikte mot ansikte.
Vi lever i en tid när kundbeteenden och fakta samlas och analyseras av datorer. Samtidigt är det personliga mötet ofta avgörande för om det blir köp eller inte. För en modern bilhandlare gäller det att vara bra på både och.
– Den som känner sina kunder bäst är den som överlever i framtiden.

Text och foto:
Thomas Lundh


Föregående artikelNästa artikel