Nyheter

Reklam utan reaktion är meningslös

Hans Fältros

Hans Fältros är reklammannen som lever som han lär. När han marknadsför sitt eget företag gör han det grundligt enligt devisen ”stick ut hakan”.

Mops kommunikation heter Hans Fältros reklambyrå. Med bas i Värnamo har han skapat en legend kring sitt varumärke. Han har byggt en yrkespersona, kan man säga, som han marknadsför för fullt via sociala medier. En hemlig agent med rätt att, kanske inte döda, men väl att göra reklam som syns. Att sticka ut från mängden. Iklädd svart kostym, vit skjorta, svart slips och solglasögon, som den bäste secret service-agent, med pistoler och handgranater och andra agentattiraljer.

MOPS Hans Fältros
Se mer av Hans på MOPS Facebooksida.

Du har blivit känd i Värnamotrakten för att sticka ut hakan.
– Ja, roligt att du säger det, eftersom det är min slogan, det är det jag lever efter. Det är det man ska göra idag. Leva som man lär. Leva sitt varumärke.
Det handlar om trovärdighet, tycker Hans, och jämför med andra yrken.
– Det går inte vara en överviktig PT eller frisör och helt ointresserad av sin egen frisyr. Resonemanget ”Skomakarens barn har inga skor” håller inte längre.
Och inte reklambyrå utan att göra bra reklam för sig själv?
– Det är jätteviktigt, verkligen. Att jag marknadsför mig själv med reklam, jag är nästan förvånad över att inte fler reklambyråer gör det mer aktivt. För vi har verktygen. Men byråerna verkar nästan lite rädda, de bedömer varandra hårt.
Man tonar ner sig själva lite grand i branschen?
– Jag brukar göra en så kallad positionering till mina kunder. Se hur deras bransch ser ut. Sedan kan man välja att följa branschutseendet, eller att göra något eget som sticker ut. Ofta är det en större vinst att se annorlunda ut.
När Hans startade en egen reklambyrå i Värnamo var han i underläge, inflyttad från Gällivare. Han var tvungen att välja sin position utifrån det läget.
– Hade jag valt att se ut som de andra, hade jag varit likadan som de, fast mindre. Det är inget bra.
När du profilerar dig så tydligt som du gör, riskerar du då att några som ser din reklam tar avstånd från den?
– Ja, absolut. Är det en som applåderar så är det en annan som tar avstånd. Men jag tycker inte man ska vara rädd för att skapa reaktion. Jag tycker man ska vara väldigt rädd för att inte skapa reaktion. Reklam utan reaktion är meningslös.
Du har ju agent-tema.
– Ja, det har ju ingenting med vad jag producerar, men intrycket blir kreativitet och attityd.
Hur kom du fram till det?
– MOPS värdeord är ”Attityd” och ”kreativitet”. Egentligen är det kanske en form av hybris, som jag gärna förstorar upp.
Hans agent var från början egentligen livvakt. Han har en mops i sitt varumärke och körde en kampanj på temat ”vote Mops för president”, Hans själv agerade då livvakt bakom presidentkandidaten.
– Den där livvakten såg så cool ut att han fick ett eget liv och utvecklades till en hemlig agent.
Kan man ana en gammal pojkdröm?
– Absolut. Det är den bästa ursäkten att ha på sig ett axelhölster.
Valde du företagsnamnet Mops med tanke på att hundrasen mops är en kaxig ras?
– Ja, det är en liten hund med stor attityd. En underdog kan man säga. Själv har jag en dvärgschnauzer. Men det är för långt. Det går inte att heta ”Dvärgschnauzer kommunikation”.
Så Mops var bra. Bara fyra bokstäver.
Sedan har du hittat på vad det är en förkortning för?
– Ja, det är egentligen en efterkonstruktion då, enligt agenttemat. Marketing Operations Positioning Strategi.
Med positionering menar Hans att märka ut sig från sina konkurrenter. Bli tydlig, ha en egen profil. Då syns man bäst.
– Och det funkar! Jag märker ju att jag får hög klickrating i sociala medier. Det är där jag marknadsför mig. Jag ringer inte runt och försöker sälja in mig, utan jag låter
marknadsföringen göra jobbet.
Du litar mycket på sociala medier?
– Ja, men egentligen, det gäller ju att göra ett så bra jobb som möjligt så att ett uppdrag genererar fler uppdrag. Det är mest så jag har vuxit. Den ena kunden ger den andra.
Mun till mun – metoden. I små orter som Värnamo är det kanske viktigt?
– Ja, det är avgörande.
Hur länge tror du din agent kommer att leva? Kan du köra den för evigt?
– Nej, man kan aldrig hålla på med något för evigt. Det måste alltid kännas ”nytt”. Men än så länge kan jag vrida på det, och jag producerar hela tiden nya bilder enligt konceptet. Men när det inte passar längre, eller känns trött, då byter jag koncept.

Föregående artikelNästa artikel

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *