Social Zense en digital mediebyrå i tiden!

Featured Video Play Icon
Nyheter

Mattias Persson ser en bransch i utveckling och om fem år har hans företag en stor roll på marknaden.

Bakgrund

Mattias Persson har tidigare arbetat inom b.la försäljningsbranschen där han jobbat som resande säljare B2C / B2B men också på högsta position med ansvar över försäljningsmål, coaching och utveckling.
Nu senast kommer han från välkända Facebook där han axlat en roll som Account Manager för den skandinaviska marknaden. I arbetet på Facebook arbetade Mattias tillsammans med stora och medelstora företag och skapade tillväxt genom digital strategi. I gemensamma samarbeten var Mattias företagens guide och tillsammans skapade de marknads- och strategiplaner på både kort och lång sikt, upplägg för bearbetning av olika målgrupper, budgetoptimering med målsättningsfokus och en massa annat som bidrog till en större helhet i en tillväxtmodul.

Från Facebook till Social Zense

Mattias har alltid haft en vilja och ett mål att starta upp en egen firma, att få jobba med en egen idé och en egen produkt. Efter den erfarenhet han fått med sig senaste fem åren kändes det nu som helt rätt läge att gå in och satsa på det han tycker är intressant; spännande kundmöten och digitala koncept. Att skapa tillväxt genom utveckling av företag och deras produkt – eller tjänst – genom annonsering och strategiska digitala koncept är något Mattias går igång på rejält, det är otroligt roligt.

Mattias såg att massvis av företag hade otroligt stor potential att växa. Många företag saknade dessvärre kapacitet, kunskap men framförallt tid till att göra detta. Någonstans där började drivkraften att gro till ambitioner att jobba ännu närmare företagen för att utveckla deras möjligheter online.
Kombinerat med tankar om att starta upp eget, nya relationer och samtidigt bra partners runt omkring mig, var läget helt perfekt att lansera ett företag som fokuserade på vad kunden faktiskt behövde.

Kollega och partner, hur ser fördelningen ut arbetar ni med samma saker eller har ni olika kompetenser.

Medgrundaren Sanna Nohrén kommer från försäljningshållet, båda är väldigt synkade i hur de arbetar med kundrelationer och personliga möten. Sanna Nohrén, har haft en roll som Account Manager på Facebook. Hon brinner för digital strategi och älskar en bra copy eller se en go annons, precis som Mattias och de kompletterar de varandra väldigt bra inom flera områden.

När det var kul med reklam på TV

Det är fortfarande svårt att få etablerade företag att använda sig av marknadsföring av digitala platser speciellt företag som är underleverantörer. Dessa företag ser fortfarande Face to Face som den stora kanalen till att hitta nya kunder. Tåget har inte gått men det gäller att haka på.

-Alla har en stor möjlighet att lyckas digitalt, tiden förändras säger Mattias. Det fanns en tid då alla tittade på annonserna i tidningen, eller när det var ”kul” med reklamen på TV och alla satt bänkade. Riktigt så ser det inte ut idag. I alla branscher är det viktigt att finnas där kunderna finns, idag är det på Sociala Medier.

 Den fysiska platsen för Social Zense är i dag i Lissabon

Vi är just ni i slutfasen om förhandling av lokaler, vi finns i Sverige inom ett par veckor. Ser inte det som ett hinder eller något märkbart för någon part. I och med att både vi och kund är online finns idag massvis av metoder att tillämpa för trevliga samtal och möten, förutom de som görs Face to Face.

 Om fem år är Social Zense stor på marknaden?

Mattias är 29 år 2023. Han ser sig själv jobba kvar i denna spännande och utvecklande bransch, Social Zense vuxit sig stabila och fått en större roll på marknaden och i branschen. Vi har utökat kontoret, anställt mer personal och han ser sig själv som en klar ledare för företaget – samtidigt som han sitter och klurar på andra projekt.
Med rimlig självdistans ser Mattias sig även som en viktig kugge i andra företag och organisationer genom konsultation eller styrelseuppdrag. Han ser också att han är mer involverad lokalt i andra projekt och uppdrag.

 

 

 


Föregående artikelNästa artikel